18. března proběhlo slavnostní předávání úplně prvních vozů na Slovensku s pohonem na zkapalněný zemní plyn. Převzala je společnost Bioway s.r.o. Košice. Předáno bylo 15 nových LowDeck tahačů Stralis NP.
![foto-c-2.jpg Bioway Košice](/getattachment/Aktuality/Spolecnost-Bioway-si-prevzala-15-Low-Deck-tahacu-I/foto-c-2.jpg.aspx?width=800&height=600)
Novou ekologickou flotilu Bioway tvoří identické Low Deck tahače IVECO Stralis AS440S46 T / FP LT s pohonem na LNG. Motor Cursor 13 NP se zdvihovým objemem 12,9 litru dosahuje maximálního výkonu 460 k a největšího točivého momentu 2000 Nm. Převodovka je automatizovaná HI-Tronix. Vozidla jsou vybavená dvěma 400 litrovými nádržemi na zkapalněný zemní plyn a mají dojezd na jedno naplnění až 1150 km. Kabina je samozřejmě ve verzi pro dálkovou dopravu a poskytuje vysokou úroveň komfortu při práci i odpočinku. Vozidla s točnou ve výšce 900 mm budou táhnout velkoobjemové návěsy.
![foto-c-4.jpg Stralis NP](/getattachment/Aktuality/Spolecnost-Bioway-si-prevzala-15-Low-Deck-tahacu-I/foto-c-4.jpg.aspx?width=800&height=533)
Společnost Bioway se sídlem v metropoli východního Slovenska působí v mezinárodní kamionové dopravě a spedici. Na svém LNG projektu začala pracovat před před sedmi lety. Výsledkem této práce bylo získání dotací z CEF-Transport výzvy, s pomocí které má firma zájem vybudovat 6 L-CNG čerpacích stanic v České republice a na Slovensku, 4 zkapalňovací závody na produkci bioLNG a LNG a obstarat 80 LNG tahačů. Pro vozidla Stalis NP s pohonem na LNG se košická firma rozhodla především s cílem redukovat emise z provozu těžkých nákladních vozidel a zároveň snižovat náklady na podnikání.
![foto-c-1-(1).jpg Bioway](/getattachment/Aktuality/Spolecnost-Bioway-si-prevzala-15-Low-Deck-tahacu-I/foto-c-1-(1).jpg.aspx?width=800&height=533)
Momentálně Bioway disponuje pronajatou mobilní LNG čerpací stanicí, která je v současnosti umístěna v prostorách společnosti v Košicích. Nicméně do konce roku by již měly stát první stacionární L-CNG čerpací stanice. Ze šesti jimi plánovaných budou čtyři umístěny v České republice (na dálnicích D1, D5 a D8) a dvě na Slovensku (Košice a Bratislava), přičemž všechny budou přístupné veřejnosti a bude na nich možné kromě bioLNG a LNG natankovat i bioCNG respektive CNG .
Éra zkapalněného zemního plynu v dálkové kamionové dopravě oficiálně započala na mezinárodním veletrhu užitkových vozidel IAA 2016, kde měl výstavní premiéru model IVECO Stralis NP s pohonem na CNG nebo LNG. Nabídl výkon, potřebný akční rádius, komfort jízdy i podmínky pro odpočinek po práci. Ve verzi LNG s dojezdem až 1500 km dosáhl Stralis NP palivovou samostatnost, která odpovídá požadavkům dálkové kamionové dopravy s tradičním pohonem. Jeho devítilitrový motor na LNG / CNG dosahoval při tomto druhu paliva nejvyšší výkon 400 koní a točivý moment 1700 Nm. To odpovídalo poměru 10 koní na 1 tunu nákladu, což je standard pro pohon jízdních souprav v dálkové dopravě.
![foto-c-5.jpg IVECO Stralis NP](/getattachment/Aktuality/Spolecnost-Bioway-si-prevzala-15-Low-Deck-tahacu-I/foto-c-5.jpg.aspx?width=800&height=533)
Společnost IVECO tak odstartovala revoluci v oblasti plynových nákladních vozidel. Ještě před skončením veletrhu IAA 12016 si německá společnost Ludwig Meyer Logistik na stánku IVECO převzala symbolický klíč od flotily 20 tahačů Stralis NP a spustila pilotní projekt využití zkapalněného zemního plynu. Byl to první krok k uplatnění reálné alternativy nafty v těžké nákladní dopravě v Německu.
O rok později se už LNG bere jako vážná alternativa konvenčního paliva v průmyslu nákladní dopravy. V prosinci 2017 získal nový Stralis NP 460 ocenění Low Carbon Truck of the Year ve Spojeném království. Jde o úplně první vozidlo v dálkové dopravě využívající alternativní palivo, které nabízí dopravcům návratnost investice i možnost přispět k udržitelnosti.
Na IAA 2018 značka IVECO ve svém stánku na téma "Absolutně bez nafty" představila vlastní řešení pro udržitelnou dopravu s nulovými emisemi, které je dostupné na trhu již dnes. Nemohl tam chybět Stralis NP, který mezitím dostal třináctilitrový motor s výkonem 460 k a má stejné užitečné zatížení jako ekvivalentní nákladní vozidlo s pohonem na naftu a garantuje dojezd z Madridu do Frankfurtu bez zastávky na tankování.
Motor Cursor 13 NP generuje čistě a potichu stejný výkon a točivý moment jako dieselové motory Euro VI které jsou v současné době používané v regionální a mezinárodní nákladní dopravě. Přitom překonal původní rekordy vytvořeny Cursor 9 NP - poskytuje o 18% větší točivý moment, o 15% větší výkon a nejlepší poměr výkon / hmotnost ve své třídě. Díky nové funkci "tichý režim 71 dB (A)" je tento motor ideální i pro nasazení ve městě a noční rozvoz zboží.
Parametry, které lámou rekordy: Stralis NP s pohonem na LNG je obzvláště ohleduplný k životnímu prostředí. Ve srovnání s konvenčním truckem produkuje o 95% méně CO2, výfukové plyny obsahují o 90% méně NO2 a až o 99% méně pevných částic. Přitom úspora paliva je dvacetiprocentní, a tedy i náklady na palivo jsou při tomto alternativním pohonu zredukovány o 20%.
A navíc- v roce 2019 a 2020 dopravci, kteří provozují nákladní vozidla na zemní plyn, neplatí v Německu žádné mýtné poplatky. Úspora tak může dosáhnout až 30 000 eur ročně!